Monday, April 13, 2009

Cikgu Nordin dalam Kenangan.

Pada 4.4.2009 ana mendapat mesej daripada Pak Ayen menyatakan Cg Nordin masuk GH.
Kebetulan ana berada di Ipoh terus singgah dan menziarahinya di katil 43 wad 3B. Ana yang pertama sampai dan kami berbual panjang. Tiada apa yang menunjukkan beliau kepayahan. Dia menceritakan masalah kesihatan yang dihadapinya menyebabkan ia masuk hospital. Dalam nada bergurau (pada ana) dia menyatakan dia redho jika Allah akan mengambil nyawanya. Semasa hendak pulang ana bertemu Pak Ayen di pintu lif untuk menziarahinya.

Semasa sibuk berkerja untuk Bukit Gantang, dia ada berjumpa KC (Cg Hamdan) untuk menjadi ahli PAS seumur hidup tapi ditangguh oleh KC kerana sibuk dengan urusan pilihanraya.
Sebelum ini kami bertiga iaitu Almarhum Pak Majid (meninggal 19.3.2009), dia dan ana ada pergi ke Kedah untuk berubat dan menziarahi Ustaz Ramli di hospital Kulim. Dalam perjalanan pulang beliau banyak menceritakan hal masa mudanya penuh dengan kenakalannya.

6.4.2009 ana menerima mesej dari Pak Ayen menyatakan Almarhum dimasukkan ke ICU. Ana tidak dapat menziarahinya kerana sibuk di Bukit Gantang. Pada 11.4.2009 ana diberitahu keadaanya kritikal. Ana menghantar mesej kepada sahabat-sahabat tentang berita itu. Selepas solat asar di masjid, ana, Hidir dan Bakar pergi menziarahinya di wad 3B katil 1 sebelah katil Almarhum Pak Majid. Malam tu para jemaah membaca yassin dan solat Hajat.
Besoknya semasa berasa di rumah Tomi (orang kuat PKR Gopeng) ana dimaklumkan bahawa Almarhum boleh membuka mata. Walaubagaimanana pun pada sebelah malamnya semasa dalam perjalanan pulang dari Sauk ana menerima mesej daripada cg Hamdan jam 8.33 pm menyatakan kembalinya Allahyarham ke Rahmatullah. Ana singgah di Masjid dan bersama-sama jemaah menziarahinya, yang ditakdirkan kami sampai bersama jenazahnya dari hospital. Allahyarham beramanat ana dan Pak Ya menguruskan jenazahnya. Almarhum disemadikan di Masjid Kg Paloh, Ipoh.Semoga roh nya dihimpunkan bersama orang-orang yang soleh. Al Fatihah.

p/s: KC kata hilang seorang lagi yang selalu menginfak dana untuk program PAS dan Masjid selepas arwah Hj Ghani dan Pak Majid.

No comments:

Post a Comment