Tuesday, April 14, 2009

UMNO mohon DERHAKA

Umno Perlis dan Terengganu akan memohon derhaka untuk tidak bersetuju dengan perlantikan Menteri Besar di negeri masing-masing.

Ketua Penerangan Umno negeri, Dato' Hashim Suboh menyatakan bahawa sepatutnya Dato' Seri Shahidan Kassim menjadi Menteri Besar kerana beliau dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Perlis.

"Amalan dalam parti Umno, jawatan MB diserahkan kepada Pengerusi Perhubungan Negeri. (Md Isa dilantik) MB masuk jalan bagaimana?" kata Hashim.

"Beliau jadi MB bukan mengikut norma dan sistem dalam Umno. Dia adalah 'produk haram' dalam sistem parti.

Manakala di Terengganu pula boikot dilakukan dalam hari kedua sidang dewan negeri.10 Adun BN enggan menghadiri sidang kerana mereka mendakwa diugut oleh pegawai kerajaan negeri. Ugutan melampau sehingga nyawa disebut itu membuatkan keadaan politik Terengganu menjadi hangat kembali sejak pilihanraya kecil Parlimen K.Terengganu.

Boikot dan perasaan kurang senang beberapa adun BN terhadap MB Terengganu Ahmad Said yang menggantikan Idris Jusoh itu nampaknya semakin membara.Apakah tindak-tanduk mereka ini merupakan maklum balas mereka terhadap Sultan Mizan yang tidak perkenan calon pilihan mereka?

Ahmad yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri serta Adun Kijal berkata, mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap seorang menteri besar dalam persidangan dewan adalah satu perkara serius.

"Jika usul itu datang dari pihak pembangkang, kami di dalam kerajaan akan menolaknya. Jika ia dikemukakan oleh wakil BN, dia akan dipecat, itu biasalah.

"Kalau mendapat sokongan, bubar dewan itu sahaja. Kita terpaksa menerimanya kalau dia nak buat..apa nak kata," katanya.

p/s : Suka hati kaulah Labu.....

No comments:

Post a Comment